poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Metoda Krakowska

Witam Was kochani :) Dziś chciałabym się z Wami podzielić fantastyczną metodą, a mianowicie Metodą Krakowską. Nie jestem ekspertem, nie mam wykształcenia pedagogicznego, ale po zapoznaniu się z tą metodą widzę jak wszechstronnie działa. O Metodzie Krakowskiej po raz pierwszy usłyszałam od wychowawczyni Mai z przedszkola, którą serdecznie pozdrawiam! Zaciekawiła mnie na tyle, że postanowiłam kupić serię "Kocham czytać" Jagody Cieszyńsiej. Pakiet zawiera 18 zeszytów + poradnik i kolorowankę.




Przygodę z czytaniem zaczynamy od samogłosek, w kolejnym zeszycie są wyrażenia dźwiękonaśladowcze, następnie sylaby. Metoda i Szkoła Krakowska jest skierowana w dużej mierze do dzieci z różnymi problemami (dzieci z autyzmem, dysleksją, opóźnieniem mowy, afazją, porażeniem mózgowym, zespołem Downa czy Aspergera), do dzieci dwujęzycznych, ale również świetnie sprawdza się u dzieci rozwijających się bez zaburzeń. Pomoce Metody Krakowskiej rozwijają wiele aspektów, są wszechstronne i działają wielokierunkowo. Bardzo ważne jest to, że MK zwraca szczególną uwagę na to, aby wszystkie ćwiczenia, które wykonujemy robić od strony lewej do prawej oraz od góry do dołu, ponieważ jest to kierunek, w którym czytamy i piszemy. Zachęcam do poczytania na temat tej metody.
Co jakiś czas będę Wam pokazywała jak bawimy się MK. Jakie ćwiczenia robimy, jak łatwo samemu zrobić potrzebne pomoce oraz będę udostępniać swoje. Jako, że 2 pierwsze zeszyty są już za nami, pokażę Wam jak bawimy się sylabami z literą P. Bardzo fajne spędzenie razem czasu, zabawa, gra, a przy okazji nauka sylab i umiejętności przegrywania. Mamy dla Was BINGO sylabowe. Nie potrzebujemy dużego nakładu, aby je zrobić. Wystarczy biała kartka, długopis i nożyczki. Na małych kwadracikach oznaczonych małymi cyframi, piszemy sylaby z literą P (PA, PO, PU, PÓ, PI, PE, PY). Poprosiłam Maję, aby sama napisała, bo w ten sposób również utrwala sylaby. Następnie rysujemy tabelkę 3x3 i w kwadratach wpisujemy małe cyfry losowo. Losujemy małe kwadraciki z sylabą, wygrywa ten kto pierwszy zbierze sylaby w jednym rzędzie wygrywa (poziomo, pionowo, na ukos).




Mam nadzieję, że w miarę jasno opisałam grę w Bingo i za wiele nie namieszałam :) Pozdrawiamy 
i życzymy udanej gry w Bingo :) Aaa! Zapomniałabym! Możecie nas znaleźć na facebook-u :)
Szukajcie Mama na pełny etat :)

1 komentarz:

  1. To jest niesamowite, że po tylu dziesięcioleciach pracy wielu naukowców nad kwestiami związanymi z autyzmem, jeszcze można coś stworzyć nowego. Metoda Krakowska moim zdaniem jest ewenementem, szkoda, że tak niewiele się o tym mówi. Nadal logopedzi, a przynajmniej większość z nich koncentruje się na tradycyjnym podejściu.

    Pozdrawiam!
    -----------
    https://juniora.pl/metoda-krakowska-inf-27.html

    OdpowiedzUsuń